Bundevino seme

Semenke bundeve - podrška za zdraviji život

Semenke bundeve, poznatije kao golice, predstavljaju unutrašnjost narandžaste jednogodišnje biljke poreklom iz Amerike. Bundevina mesnata pulpa, kao i semenke, ukusan su i bogat izvor minerala i hranljivih materija. Seme bundeve je ovalno i pljosnato tamno zelene boje, prijatnog orašastog ukusa.

Golice su veoma hranljiva i lekovita namirnica. Prirodni su antioksidans, antifungal, sjajno pomažu lečenje i preventivu mnogih stanja i bolesti.

 

Zašto je dobro bundevino seme uključiti u ishranu?

  • Seme bundeve je bogat izvor minerala, i to: magnezijuma, kalijuma, kalcijuma, gvožđa i cinka.
  • Golice su prirodni antioksidansi.
  • Aktivni sastojci iz ulja semenki bundeve blagotvorno deluju na mokraćnu bešiku opuštajući zgrčeni prstenasti mišić na njenom izlazu.
  • Deluju preventivno kod problema sa povišenim nivoom holesterola u krvi,  utiču na obaranje  lošeg holesterola (LDL), a podižu nivo dobrog holesterola (HDL), pošto sadrže fitosterol. Redovan izbalansiran unos ovih semenki je dobra preventiva kod hipertenzije, srčanog i moždanog udara, jer smanjuju rizik od nastanka krvnih ugrušaka.
  • Blagodet su za muško zdravlje. Kao bogat izvor omega-3-masnih kiselina, ulje semena bundeve sprečava uvećanje prostate i pomaže njeno smanjenje ukoliko dođe do problema.
  • Bundevino ulje sadrži antoksidanse i fitohemikalije za koje su naučnici utvrdili da smanjuju prisustvo slobodnih radikala u organizmu i spečavaju opasnosti od nastanka kancera, posebno raka prostate.
  • Sadrže zdrava vlakna ključna za zdravlje probavnog trakta.
  • Predstavljaju neprevaziđen izvor omega 3 i omega 6 masnih kiselina, neophodnih za ravnotežu hormona, funkciju mozga i zdravlje kože , pa je dobro da budu zastupljene u ishrani dece.
  • Postoje dokazi da upotreba bundevinog semena, kao pomoćnog lekovitog sredstva, može pomoći pri lečenju parazitarnih infekcija. Sadrže veliku količinu retke fitomaterije kukurbitina koja je jedno od najefikasnijih prirodnih sredstava za eliminaciju crevnih parazita.
  • Imaju zaštitnu ulogu u prevenciji preloma kosti, a sve zahvaljujući cinku, kojim obiluje.
  • Pomažu kod problema sa nesanicom jer su bogate triptofanom, amino-kiselinom bez koje je nemoguće stvaranje serotonina – hormona sreće, zaduženog za dobro raspoloženje i što je veoma važno – za miran san.
  • Prevencija za gotovo sve kardiovaskularne tegobe zbog magnezijuma kojim takođe obiluju semenke od bundeve. On opušta nerve i od velike je važnosti za zdravlje srca.
  • Ublažavaju simptome kod menopauze- vraćaju dobro raspoloženje, drže pod kontrolom iznenande nalete vrućine (valunzi), napade migrene, ublažavaju bolove u zglobovima.
  • Povoljno utiču na zdravlje kostiju, jer one obiluju cinkom -izuzetno važnim mineralom koji jača kosti. Samo četvrtina šolje semenki u sebi sadrži čak 17 odsto naših dnevnih potreba za ovim mineralom. Koštice deluju i protivupalno i ublažavaju brojne tegobe kod artritisa.
  • Normalizuju nivo šećera u krvi.
  • Dobar su saveznik kod mršavljenja- lako se vare, blagotvorne su za probavu jer ubrzavaju rad creva, a ujedno sadrže zdrave proteine i zdrava vlakna. Savršen su izbor za brzu užinu u bilo kom delu dana. i, posledično, doprinose lakšem gubitku kilograma.
  • Vitamin B i Vitamin K takođe predstavljaju bogatstvo iz bundevinog semena, a važni su za neophodan proces zgrušavanja krvi.
  • Najnovija istraživanja ih pominju kao afrodizijak, a uz to vraćaju želju za seksom.

 

 

Malo činjenica o sastavu ovih čudesnih semenki

Nutritivne vrednosti u samo 32.25g ovih semenki

  • biljnih vlakana 1.94g odnosno 8% dnevnih potreba
  • proteina 9.75g odnosno 20% dnevnih potreba
  • ugljenih hidrata 3.45 odnosno 2% dnevnih potreba
  • 15.82g masti od čega najviše omega 3 masne kiselina

 

Od minerala, u samo 32.25ggolice sadrže:

  • Magnezijum 190,92mg odnosno 48% dnevnih potreba
  • Gvožđe 2.84mg odnosno 16% dnevnih potreba
  • Kalcijum 14.84mg odnosno 1% dnevnih potreba
  • Cink 2.52mg odnosno 23% dnevnih potreba
  • Kalijum 260.90mg odnosno 7% dnevnih potreba
  • Mangan 1.47mg odnosno 74% dnevnih potreba
  • Fosfor 397.64mg odnosno 57% dnevnih potreba
  • Bakar 0,43mg odnosno 48% dnevnih potreba

 

  • Od vitamina sadrže:
  • B1, B2, B3, B6
  • Vitamin K
  • Vitamin E

 

 

Kako se koriste i koliki je preporučeni dnevni unos ovih semenki?

Bundevino seme može da se konzumira sirovo ili pečeno. Za razliku od semenki lana , ne moraju da se melju. Međutim, najbolje se iskoristi ako se sirove samelju sa ostalim sirovim uljaricama (lan, susam, očišćen suncokret) i uzima se po jedna do dve kafene kašičice dnevno.

Nemojte preterivati sa unosom golica, jer šoljica semenki ima čak 285 kalorija, tako da ih u slučaju dijete treba pravilno dozirati.

Mogu se jesti uz doručak, koristiti za pripremanje hleba i kolača, a savetuje se da se samlevene i pomešane s medom jedu svakog jutra na prazan stomak.

Mogu se dodati salatama od povrća, muslijima, a veoma su zdrava užina.

Kao deo zdravih poslastica, mogu se pomešati sa medom, cimetom i drugim semenkama ili orašastim plodovima.

Ulje bundevinog semena je veoma zdravo i odličan je preliv za salate. Koristi se hladno.

*Jako zasoljene semenke od bundeve, koje kupujemo zapakovane u supermarketima, nisu dobar izbor. Jedite ih uvek bez dodatih začina.

 

Nadamo se da vam ovaj tekst služi. On je nastao istraživanjem iz raznih izvora, a neki od njih su sajtovi:

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=82

 

Voli vas vaša Planeta radosti

 

Postavi komentar

Postavi komentar