Laneno seme - Sve tajne lekovite biljke

Kakve su to čudesne semenke i odakle potiču?

Lan (lat. Linum usitatissimum) je jednogodišnja ili dvogodišnja zeljasta biljka sa kratkim vretenastim korenom, a laneno  seme je čudesna namirnica bogatog nutritivnog sastava sa brojnim lekovitim dejstvima. Samoniklo raste u poljima, pored puteva, po obodu šume; česta je biljka, rasprostranjena od ravničarskih do alpskih područja. Seme je svetlosmeđe boje, sjajno, sluzavog i uljastog ukusa kada se zagrize, bez mirisa.

 

Nutritivne vrednosti

Laneno seme obiluje dobrim mastima, omega 3 masnim kiselinama.

Poznato je da su Omega 3 masne kiseline  dobre masti koje sprečavaju bolesti srca i krvnih sudova. Umanjuju upalne procese kod različitih bolesti: artritisa, astme, Parkinsonove bolesti.

Ove masnoće utiču na regulisanje crevne flore, te vlakna i dobre masnoće imaju blagotvorne dejstvo na probavu, ali i na želudac i lučenje želudačne kiseline.

Omega 3 masne kiseline mogu pomoći i regeneraciju mišića, upravo zbog protivupalnog dejstva, pa se preporučuje onima koji redovno vežbaju.

Pozitivno deluju na nervni i imunološki sistem (ublažavaju alergije i simptome lupusa), igraju važnu ulogu u metabolizmu kalcijuma i imaju blag diuretički efekat. 

Uz to je je bogat izvor minerala, a pre svega kalcijuma, magnezijuma, fosfora i kalijuma, a sadrži i mangan, gvožđe, cink, bakar i selen.

Vrednosti kalcijuma sadržanih u 1 šolji ( oko 168 g lanenog semena) zadovoljavaju čak 43% potrebnih dnevnih vrednosti, gvožđa 53%, Kalijuma 39% i td.

Od vitamina sadrži Tiamin, Niacin, Riboflavin, vitamin K, vitamin E, vitamin C i druge.

Najvžniji sastojak lanenog semena su zapravo lignini i vlakna.

Lignini  su fitoestrogeni koji imaju antioksidansna svojstva.

Vlakna – U sastav lanenog semena ulaze rastvorljiva i nerastvorljiva vlakna, blagotvorna za probavu, zdravlje creva, održavanje idealne telesne težine i regulaciju holesterola u krvi.

 

 

Lekovita dejstva lanenog semena:

1. Pozitivno utiče na zdravlje kardio-vaskularnog sistema. Pomaže kod problema povišenog  krvnog  pritiska, „lošeg“ holesterola (LDL) i utiče na regulisanje vrednosti triglicerida.

2. Laneno seme može preventivno smanjiti rizik od nastanka arterijskih krvnih ugrušaka, koji mogu dovesti do šloga, infarkta miokarda i tromboza.

3. Deluje antiinflmatorno, ojačava rad imunog sistema, a olakšava i simptome alergija i astme.

4. Laneno seme se može koristiti kao zaštita od makularne degeneracije kao posledice starenja, povoljno utiče na percepciju boja, poboljšava vid.

5. Seme lana poboljšava zdravlje zglobova zbog toga što poboljšava apsorpciju kalcijuma, a može biti pomoć i kod zarastanja oštećenja i povreda u mišićima.

7. Blagotvorno deluje na zdravlje creva i uopšte na zdravlje probavnog trakta, te može pomoći kod problema sa  čirevima, iritabilnim poremećajima i smanjuje rizik od nastanka karcinoma kolona.

8.  Semenke lana značajno podižu vaše raspoloženje i mogu biti od pomoći kod stanja depresije.

9. Laneno seme ojačava krte nokte i ima lekovito dejstvo na zdravlje vase kože. Koristi se kao pomoć kod suve, isperutane kože, psorijaze, ekcema , perutanja kože glave i alopecije.

10. Seme lana umanjuje intenzitet simptoma PMS-a i smanjuje učestalost i jačinu valunga kod žena u klimaksu.

 

U kojoj količini se sme koristiti laneno seme?

Do 50g mlevenog lanenog semena je preporučena doza. Ukoliko se koristi ulje, ono se termički ne obrađuje i preporučeno je do 15ml dnevno, što je oko 1 supene kašike ulja.

Ukoliko se konzumira previše, laneno seme može izazvati potpuno suprotan efekat i dovesti do zatvora i slično.

Naravno, ukoliko imate ikakvih zdravstvenih problema, najpre se posavetujte sa svojm lekarom. Iako ima lekovito dejstvo kod mnogih stanja, laneno seme nije isključivo lek za bolesti iako može dovesti do poboljšanja.

Kako se koristi laneno seme?

Laneno seme se može koristiti samleveno, tako što se dodaje u obroke, salate ili se dodaje u hleb.

Može biti deo obroka bogatog žitaricama, može se staviti u smuti. Nesamleveno seme se teško vari, stoga se nutritivne vrednosti koriste iz samlevenog semena. Najbolje ga je usitniti u mlinu za kafu neposredno pre korišćenja.

Uz to, laneno seme, celo, možete potopiti u toplu vodu i ostaviti da odstoji pola sata, pri čemu seme ispušta masnoće koje oblažu creva i pomažu kod uspostavljanja izbalansiranog rada creva, te pomažu mršavljenje.

Postoji i čaj od lanenog semena, a priprema se  ovako:

  • Pomešajte 1 ravnu supenu kašiku lanenog semena sa 250 ml vode i ostavite da odstoji preko noći.
  • Drugi način pripreme jeste da se preilju dve ravne supene kašike lanenong semena sa 300 ml mlake vode i ostavi se poklopljeno 45 minuta, ne duže. Najbolje je proceđenu tečnost popiti ujutru na prazan želudac.


Još jedan proizvod lanenog semena je i ulje. Ono se nikada ne zagreva i koristi se hladno kao dodatak salatama.

 

Da li postoje stanja kod kojih nije preporučeno konzumiranje lanenog semena?

Ukoliko ste trudni ili dojite, posavetujte se sa svojim lekarom, pošto laneno seme nutricionisti ne preporučuju trudnicama zbog moguće pojave alergija ili kontraefekta lanenog semena na probavni trakt.

Preporuka za korišćenje ovih čudesnih semenki

  • Sa mlečnim proizvodima

     1 veliku supenu kasiku samlevenog lanenog semena možete pomešati sa probiotskim jogurtom, kiselim mlekom ili kefirom. Idealno je konzumirati na ovaj način laneno seme i to pola sata pre doručka. Možete koristiti ovo 21 dan, pa onda napravite pauzu od sedam dana.

  •  Dodatak hlebu

Ukoliko pripremate sami hleb, samleveno laneno seme možete dodati u integralna brašna i na taj način napraviti još ukusnije pecivo. Može se dodati i u smesu za palačinke, proju i druge recepte.

 

Nadamo se da će vam tekst služiti.

Za pripremu ovog teksta koristili smo više izvora, a neki od njih su sajtovi:

https://foodrevolution.org/blog/health-benefits-flaxseed

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=81

 

Voli vas vaša Planeta radosti

 

 

Postavi komentar

Postavi komentar